Конкурс на кращу розробку уроків
«Сходинки до інформатики»

У травні 2010 року Видавництво «Світич» оголосило Конкурс на кращу розробку уроків «Сходинки до інформатики», який проводився за підтримки Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту України.

На той час багато вчителів вже викладали курс «Сходинки до інформатики» більше трьох років і мали чималий досвід, цікавий та корисний для колег. Виявлення та поширення цього досвіду і стало головною метою Конкурсу.

Завдання Конкурсу:

  • вивчення та популяризація кращого досвіду педагогів-практиків;
  • підтримка вчителів, які працюють за курсом «Сходинки до інформатики», та надання їм необхідної методичної допомоги;
  • заохочення педагогів до використання ІКТ у початковій школі;
  • стимулювання вчителів до підвищення власного фахового рівня;
  • виявлення та відзначення творчих та ініціативних педагогів.

УМОВИ КОНКУРСУ

Вимоги до учасників

До участі у Конкурсі запрошувались вчителі та педагогічні колективи з досвідом викладання курсу «Сходинки до інформатики» від 1 року.

Вимоги до робіт

На Конкурс приймалися конспекти уроків з курсу «Сходинки до інформатики» (2-4 кл.) обсягом не менше ніж на один навчальний рік (30 уроків).

Заохочення учасників

Кожен, хто надіслав роботу, яка відповідала умовам Конкурсу, отримав безоплатну ліцензію на використання програмного продукту «Сходинки до інформатики Плюс» для свого навчального закладу та для себе особисто.

Журі Конкурсу

До складу журі ввійшли провідні науковці, співробітники МОНмолодьспорту України, Інституту інноваційних технологій та змісту освіти, методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти, члени редакційної колегії Видавництва «Світич».

Голова журіО. В. Суховірський, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізико-математичних дисциплін Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

Етапи проведення

  1. Реєстрація робіт на конкурс: 25 травня 2010 р. — 10 березня 2011 р.
  2. Технічна експертиза: 10 березня 2011 р. — 25 травня 2011 р.
  3. Оцінювання робіт: 25 травня 2011 р. — 25 вересня 2011 р.
  4. Оголошення переможців: 4 листопада 2011 р.

УЧАСНИКИ КОНКУРСУ

Взяти участь у Конкурсі виявили бажання більше 140 вчителів та педагогічних колективів. Було надіслано 95 робіт із 17 регіонів України.

Лідером за кількістю учасників стала Луганська область (20 робіт). Активність проявили також педагоги Миколаївської, Донецької, Черкаської, Тернопільської та Херсонської областей (див. діаграму 1).


Діаграма 1. Кількість учасників за регіонами
Діаграма 1. Кількість учасників за регіонами.

Більшість учасників мали стаж викладання курсу «Сходинки до інформатики» від трьох років, але немало було і таких, які вирішили взяти участь у Конкурсі після першого року роботи (див. діаграму 2).


Діаграма 2. Розподіл учасників Конкурсу за стажем викладання курсу.
Діаграма 2. Розподіл учасників Конкурсу за стажем викладання курсу.

Авторами поданих на конкурс робіт були вчителі початкової школи, вчителі інформатики, а також вчителі інших дисциплін, які викладають курс «Сходинки до інформатики». Найактивнішими виявилися фахівці з інформатики, їх було майже вдвічі більше, ніж учителів початкової школи (див. діаграму 3).


Діаграма 3. Розподіл учасників Конкурсу за фахом.
Діаграма 3. Розподіл учасників Конкурсу за фахом.

ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ

Оцінюючи роботи, члени журі зважали на такі основні критерії:

  • Відповідність змісту розробки навчальній програмі курсу «Сходинки до інформатики».
  • Дидактична доцільність пропонованого матеріалу, його відповідність віковим особливостям учнів.
  • Структурованість уроків, чіткість, логічність і послідовність їхніх частин.
  • Наукова коректність тексту, відповідність термінології підручника.
  • Мова та грамотність викладу навчального матеріалу.
  • Практична спрямованість навчального матеріалу, українознавче наповнення змісту конспектів уроків.
  • Якість, логіка розміщення та використання графічного ілюстративного матеріалу.
  • Коректність використання запозичень з інших джерел.

ОГЛЯД КОНКУРСНИХ РОБІТ

Приємно зазначити, що зміст усіх конкурсних робіт майже повністю відповідав навчальній програмі курсу «Сходинки до інформатики». Практично всі учасники врахували вікові особливості розвитку молодших школярів. Але, на жаль, у деяких конспектах наявні фактичні та граматичні помилки, вживання термінів та визначень, що не збігаються з термінологією підручника та загальноприйнятими правилами. Суттєвим недоліком є і те, що 70% авторів, використовуючи навчальний матеріал з інших джерел, не навели посилань.

Аналіз робіт виявив певну закономірність у стильовому оформленні тексту: розробки вчителів початкової школи здебільшого написані в художньому стилі, їхні розповіді більше схожі на казки, натомість конспекти вчителів інформатики вирізняються більш науковим викладом.

Третина педагогів додала до конспектів ілюстративний матеріал для використання на уроках - презентації, роздатковий матеріал тощо.

Більшість учасників правильно визначили тип, структуру та етапи уроку. Проте в деяких роботах назви розділів уроку не відповідали їхньому змісту. Наприклад, у розділі «Підсумок уроку» були завдання для практичної роботи з комп’ютером.

Цікаво, що практичну роботу з комп’ютером деякі вчителі пропонували проводити в середині уроку, а деякі перенесли цю частину в кінець — після закріплення теоретичного матеріалу та роботи з зошитами. Слід зауважити, що загалом педагоги дотримувалися часових вимог щодо режиму роботи за комп’ютером (для 7-10-річних дітей — 10-15 хвилин), їх порушення зафіксовано лише в одній роботі. Проте не всі розробки містять належні пояснення до практичної частини уроку. Подекуди автори зазначають лише назву етапу та комп'ютерної програми, яка використовуватиметься. Наприклад: «Практична робота за комп’ютером. Програма “Садівник”».

На жаль, тільки деякі вчителі використовують варіативність програмного продукту «Сходинки до інформатики Плюс», адже більшість програм цього комплексу передбачає можливість зміни параметрів, встановлених за замовчуванням. Ці учасники запропонували свої варіанти завдань різних рівнів складності для реалізації диференційованого підходу до кожного з учнів.

Майже всі автори запропонували цікаві вправи у віршованій формі для проведення фізкультхвилинок, а також релаксаційні вправи для очей та рук під час роботи з комп’ютером.

ВІТАЄМО ПЕРЕМОЖЦІВ!

За результатами Конкурсу було визначено кращі роботи.

Краща розробка уроків для 2 класу

Автор — Самодєлова Віра Іванівна, вчитель початкових класів Червонянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Глухівського району Сумської області.

Краща розробка уроків для 3 класу

Автор — Шкворець Людмила Дмитрівна, вчитель хімії та обслуговуючої праці Кам'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Кам'янського району Черкаської області.

Краща розробка уроків для 4 класу

Авторський колектив:
Решетняк Катерина Олександрівна,
Цуман Тетяна Миколаївна,
Крижанівська Ольга Миколаївна
— вчителі початкових класів та інформатики Канівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6 з поглибленим вивченням іноземних мов Канівської міської ради Черкаської області.

Ці методичні розробки вже схвалені до використання в загальноосвітніх навчальних закладах Науково-методичною комісією Науково-методичної ради з питань освіти МОНмолодьспорту України та готуються до публікації Видавництвом «Світич».